Błędy medyczne
Date: 18 lipca 2016
|
Posted by:
|
,

Krótki wstęp: Jeśli spotkałeś przedstawiciela np. firmy odszkodowawczej który po krótkiej wizycie i przejrzeniu paru stron dokumentacji stwierdził że „tak, mamy tu błąd medyczny, podpisujemy tu i teraz umowę na promocyjnych warunkach 50% prowizji bo to ciężki temat” – daj sobie spokój z tą firmą. Niezależnie od wysokości prowizji. To standardowy przykład braku rzetelności i dezinformacji agenta. Umowę można od razu podpisać (o ile zawiera normalne warunki na odstąpienie od niej – czytać !) ale stwierdzenie przez agenta w terenie że „błąd jest” wskazuje na jego brak profesjonalizmu – zapewne także firmy dla której działa. Gwarantuję – później będzie tylko gorzej :-/

Błędy medyczne zdarzały się, zdarzają i będą zdarzać. Taka natura medycyny, procedur zabiegowych, wreszcie – po prostu ludzi. Z powodu trudnej materii spotkamy się z problemami już na samym początku diagnozy problemu: czy w danym przypadku możemy mówić o błędzie ? Nie ma w znacznej większości przypadków możliwości orzekania w tym temacie na podstawie relacji słownej pacjenta czy szczątkowej dokumentacji. Czasem i dokumentacja szpitalna (pełna) nie da nam odpowiedzi na takie pytania – może nie zawierać pewnych spraw lub może je przedstawiać nie do końca obiektywnie (związane oczywiście z interesem szpitala). Zdarzyły się wręcz kryminalne przypadki poważnej manipulacji w dokumentacji mającej ukryć potwierdzenie wystąpienia błędu medycznego. Jednakże nawet właściwie prowadzona dokumentacja medyczna w wielu przypadkach nie daje odpowiedzi wprost lub nie jest to odpowiedź pewna. Biegły z zakresu medycyny na podstawie dokumentacji i ewentualnego badania pacjenta (lub skierowania go na takie badanie by uzyskać kontr-opinie) potrafi tu pomóc ale i tak stanowi to opinię pomocniczą – jeśli szpital/ubezpieczyciel szpitala nie bierze na siebie odpowiedzialności to kończymy w sądzie gdzie zostanie powołany biegły sądowy i to jego opinia będzie w głównej mierze brana pod uwagę (oczywiście możemy do niej wnosić zastrzeżenia, przedstawiać własną opinię itp).

Dlaczego szpital będzie się bronił i to czasem w zaparte mimo że ma ubezpieczenie ? To czy ma ubezpieczenie nie jest zawsze oczywiste (!) – po pierwsze. A po drugie – jeśli jakość świadczeń szpitala jest niska a błędów pojawia się dużo, tym samym szkód do rozliczenia przez Ubezpieczyciela jest więcej…składka ubezpieczeniowa po prostu rośnie (znaczne kwoty !), w skrajnych przypadkach możliwa jest odmowa ubezpieczenia danej placówki !

Często (także dla ograniczenia kosztów po stronie klienta) jedyna sensowna droga rozpoczęcia takiej sprawy jest złożenie odpowiedniego zawiadomienia do prokuratury i tym samym start jej działań (włącznie z przesłuchaniem lekarzy jeśli zajdzie taka potrzeba). Jeśli postępowanie coś wykaże – przyłączamy się do sprawy. Wymaga to jednak świadomości klienta że  zostanie przesłuchany w oddziale prokuratury więc będzie wymagało to ich wizyty już na etapie przygotowawczym.

Podejrzewasz że zostałeś poszkodowany w wyniku błędu medycznego ?

  • opisz możliwie dokładnie swoją sprawę od A do Z tj (czytelnie, preferowany plik w załączniku do e-mail), dobry opis zawiera chronologiczny opis gdzie i na co się leczyłeś, kiedy Twoim zdaniem powstał błąd medyczny, czy i jakie kroki podjąłeś w temacie odszkodowania, jak wygląda Twój obecny stan zdrowia (w kontekście zabiegów podczas których wystąpił błąd medyczny)
  • podaj swoje dane do kontaktu, wskaż w jakich godzinach możesz z nami porozmawiać
  • jeśli masz własne, niezależne opinie medyczne dotyczące stanu zdrowia i ewentualnego błędu – dołącz je do dokumentacji
  • jeśli prowadziłeś korespondencję ze szpitalem lub jego ubezpieczycielem – potrzebna jest całość tej korespondencji (nie tylko odpowiedzi szpitala/ubezpieczyciela)
  • w toku prowadzenia sprawy będzie potrzebny kopia cyfrowa (skan) bądź papierowa CAŁEJ dokumentacji medycznej, pamiętaj by ją trzymać posortowaną wg. placówek w których się leczyłeś.

Pamiętaj że kwoty odszkodowań za stwierdzone błędy medyczne mogą być bardzo duże – wiele zależy od tego jakie konsekwencje dany błąd medyczny niósł dla poszkodowanego i jego bliskich, rodziny. Nie warto także czekać z tematem – błędy medyczne które nie zostały zakończone skazaniem winnego (przestępstwo) przedawniają się po 3 latach (teoretycznie po 3 latach od czasu gdy poszkodowany dowiedział się że błąd zainstniał i kto go popełnił). Sprawę przedawnienia i możliwych kroków analizujemy oczywiście już na wstępie.

Skontaktuj się z nami – analiza sprawy nie ponosi za sobą żadnych wydatków. Sprawy dotyczące błędów medycznych w zależności od oceny prawnej prowadzone są w oparciu o umowy BEZ RYZYKA (całość kosztów po naszej stronie nawet w przypadku przegranej) lub na zasadach ogólnych gdzie klient partycypuje w kosztach (tj. nie ponosi ich w całości, tylko częściowo, reszta jest po naszej stronie).

admin

0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *